Kaikkihan me tunnemme syömishäiriöt. On anoreksiaa, bulimiaa jne. Yksi mikä minulle on outo käsite on BED eli binge eating disorder eli epätyypillinen ahmimishäiriö. Häiriö on bulimian tapainen joten oireet ovat osittain samat lukuunottamatta oksentamista ja oksentamisesta aiheutuvia oireita. Asiasta voit lukea tarkemmin osoitteesta www.syomishairioliitto.fi

Olen jo jonkin aikaa epäillyt että voisin jonkinlaista lievää syömishäiriötä sairastaa ja BED:in oirelistasta huomaan itselläni seuraavat:

 

  •  
    • jatkuva ahdistus ja häpeä omasta ulkonäöstä ja painosta
    • toistuva, salassa tapahtuva ahmiminen
    • piilotettuja karkkipapereita, keksipaketteja yms. ahmimiskohtauksen jäljiltä
    • masentuneisuus,  eristäytyneisyys,
    • vatsakivut, ruuansulatusongelmat (Näitä minulla on tutkittu mahdollisena keliakiana, allergioina jne mitään löytymättä)
    •  nesteenpoistolääkkeiden käyttö
    • laihduttaminen, paastoaminen
  •  
En nyt sano suoralta kädeltä että minulla tällainen häiriö on mutta uhkaavasti alkaa siltä näyttämään että minun täytyy alkaa oireeni ottamaan todella vakavasti. Ennenkaikkea alkaa miettimään ja selvittämään kuinka voisin mahdollisen orastavan syömishäiriön puhkeamisen estää. Tässä myöskin kai lääkkeenä se laihduttamisen lopettaminen.

Tässäkin jälleen yksi mielenkiintoinen aihe. Kuinka lopettaa laihduttaminen tilanteessa jossa pitäisi laihtua...